“סקירה: אתגרים בתהליך ההכרה של ידועים בציבור במערכת הביטוח הלאומי”
א.
מבוא: הקדמה לנושא המאמר – ידועים בציבור והביטוח הלאומי
הנושא של ידועים בציבור והביטוח הלאומי הוא אחד שזכוי להתחקר במרחב הציבורי. ידועים בציבור הם אלו אשר תרומתם לחברה היא בלתי מתעלם, אך האם התרומה הזו מתקיימת גם במערכת הביטוח הלאומי? האמת היא שאנחנו חיים בחברה שבה מערכת הביטוח הלאומי מגלה ציניזם لא מבוטל לגבי הביטוח החברתי של ידועים בציבור.
מערכת הביטוח הלאומי, במטרה להגן על האזרח, יכולה באמת להיות מפלגה לא ממשלתית נשקלה? כדי להבין עומק המחסור וקיומו של ביטוח, עלינו להבין כיצד ידועים בציבור נחשבים כחלק ממערכת הביטוח.
ב.
ניסיון קודם: דיון על ניסיונות חידושים ותיקונים במערכת הביטוח הלאומי הנוגעים לידועים בציבור
לאורך השנים התווסף מגוון של נושאים משניים לנושא הראשי של ידועים בציבור והביטוח הלאומי. אחד מהם הוא שדרוג מערכת הביטוח הלאומי ערב הצלחה וציונים.
התנאים שנתונים בחסות הביטוח הלאומי, שמתעסקים בחריגים שמתמודדים עם מקרים מיוחדים נוגעים לידועים בציבור, יש מגוון מעניין של ניסיונות, חידושים ותיקונים. אחד מהניסיונות הנזכרים ביותר הוא התשובה שניתנה לציבור הרחב בכל הנוגע לסוגיותיהן של סנקציות, שהתנה מערכת הביטוח הלאומי במשך שנים ארוכות.
במהלך הגיוס הנרחב שהסיפקו תגליתי החידושים והתיקונים הראשוניים, מצאנו את עצמנו מתעסקים גם בגיוסים של רעיונות נוספים שיש להם השפעה על החלטות שיש לנו לקחת ועל דרך חיינו היום-יומית. אלו העמדו אותנו בפני אתגר – איך לגדול מהביטאון של הביטוח הלאומי, למטרה של מערכת הבריאות, למענה על המשימה שהפקידה החברה בידינו.
גובה הביטוח הלאומי – חובה על כולנו
כמזומנים יודעים, הביטוח הלאומי הוא מנגנון חשוב במדינתנו, המשמש להגנה על בני האדם הנמוכים הפחותים. בסביבתנו, אף אחד אינו מנופץ מן כנפיו, היווה ״ידועים בציבור״, כמו אובמה, סנו פטרסים ועוד.
איך מחושב גובה הביטוח?
על מנת להבין איך מחושב גובה הביטוח הלאומי, נצטרך להכיר את המנגנונים שעומדים מאחורי תהליך זה. כאשר מחויבים לשלם ביטוח לאומי, הסכום מחושב בהתאם למדדים שונים. מדדים אלו נגבים על הסף שאותו האיש נתבקש להגיש, ואשר נקבע בחוק הביטוח הלאומי.
טענות המדדים הנלקחות בחשבון מתאימות לאותו הידוע בציבור, מאגרים מידע במספר משתנים, כולל מצבו הכלכלי, מעמדו המשפחתי ועוד.
כיצד מחושב הביטוח לידוע בציבור?
עבור ידועים בציבור, המחשבה היחידה מסבכת יותר. המנגנון של החישוב התשלום לאומי אינו ברור מאליו, וזה דורש הבנה הגוה של החובה ואיך היא ממומשת. חשוב לציין שההתמטות מן הפרט הזה מעידה על יחסנו העיוות למערכת השירותים העצמאיים. גובה הביטוח של ידוע בציבור מחושב בהתאם לרמו הכלכלית ומעמדו החברתי, על הנחה כי מדובר באדם עשיר.
כאשר הסכום מחושב, הוא מתחייב לשלם את הסכום שהתפרסם, אשר אינו כולל הטבות או הסבות שאינן מופנות לשמירה על האזרח. בפרט, המערכת לא מונעת מהאזרח להמשיך ולשקול את הבחירות הפנאי שלו בהתאם למשיכת הגורל.
נושא זה, מעניין ומורכב, מאפשר לנו להבין את התרבות שלנו ואת מערכת החברתית במדינתנו, המתמקדת במנגנונים שונים.
חריגות והתמטים משלמים בביטוח הלאומי
לוקח זמן מה להבין את עידן הביטוח הלאומי במלואו. החריגות והתמטים משלמים קשורים לידועים בציבור שמשתתפים במערכת הביטוח. קיימות דוגמאות לבני אדם שהצליחו להגיע לגבהים עסקיים גבוהים, הם מנהלי חברות מובילות ומניות יקרות, ובמקרים מסוימים שולם להם ביטוח לאומי בסכומים מרשימים. חלקם משלמים את גובה הביטוח הזה מתוך אהבה וחביבן למדינה, מנגנון החישוב המיוחד של הגובה מציב לפניהם מחויבות פיננסית. מכאן, הזיקה לקופת הביטוח הלאומי של ידועי הציבור היא נושא חשוב לדיונים תיאורטיים.
אתגרים תיאורטיים בביטוח הלאומי
על פניו, תיאורטית, יתכן ועשויים להתעורר שאלות אודות הסיפוק מהביטוח הלאומי שמקבל ידוע בציבור. הביטוח הלאומי מהווה מערכת מרשימה של תמיכה חברתית, כולל תמיכה כלכלית בפרקי חיים מסוימים. ידועים בציבור עשויים להגשים משא ומתן עם מנהלי הביטוח הלאומי, על מנת לבחון את ההשלכות של גובה הביטוח שהם נדרשים לשלם.
מנגנון החישוב המיוחד של הגובה עשוי להקנות לידוע בציבור את האפשרות להגיע להסכם עם הביטוח הלאומי, שיאפשר להם לשלם סכום גובה ביטוח מופחת או לוותר על התשלום בכלל. העובדה שהשאלה הזו נמצאת בשלב התיאורטי היא מאתגרת, אך היא מחדדת את חשיבות הנושא. השאלה עדיין פתוחה לדיון: כיצד מנהלת המערכת את החליפין שבין ידועים בציבור למרכז התחילה התיאורטי של הביטוח הלאומי? החדירה החופפת של תרומות פרטיות ומדינתיות מעניקה לנושא כבידה פרקטית ותיאורטית.
בסיום השלב הזה של הדיון, משתחררת הדרך לחקרות עתידיות שיכולות להביא לשינוי העמדות המקובלות בידועים בציבור, הנותנות להן את התפקידים של חברי קופת הביטוח הלאומי.
ז. מקרים פסולי הכרה – מבחינת הביטוח הלאומי
בפרק זה אורחי למתאר את גורלם של אנשים עשירים ומפורסמים שניסו להימנע מתשלום הביטוח הלאומי והתמטים לפתרון המשפטי. ישנם מקרים שבהם הביטוח הלאומי פשוט לא הצליח להכיר את האדם כ”ידוע בציבור” בהתאם להאם הוא משלם את המס. במקרים אלו, אדם מאוד מפורסם ועשיר יכול להיות שהתמטה מלשלם את הביטוח הלאומי ומשלם מס אחר.
למשל, זמר וידוע בציבור התערב הוסיף לו כמה אנשים אל הקבוצה שלו כדי לספק לו שקט נפשי ולהפחית את הלחץ שלו, אך הביטוח הלאומי לא הצליח להכיר אותו כ”ידוע בציבור” ולגבות ממנו את הביטוח הלאומי שהוא חייב לשלם. במקום זאת, האדם הזה התמטה ממסים אחרים והכריח את המדינה לגבות ממנו רק סכום מסוים של ביטוח לאומי.
ח. כיווני פתרון: כאשר הביטוח הלאומי מתמודד עם ידועים בציבור
בעוד מספר שנים האחרונות, נבחרו הרבה רעיונות שונים כלה להתמטיות מן המערכת. אחד הרעיונות המשותפים לרובם הוא ליצור מנגנון מתקן שינוטר את החריגות ויחרג לבני משפחה של אזרחים המפורסמים שעשויים להיות “ידועים בציבור”. המנגנון הזה יצביע את האינטרסים של המשלמים בראש ואת האינטרסים של המדינה בסוף.
איננו יכולים להתעלם מהמציאות שבה אנחנו חיים, שבה אנשים ממדע או רקע אחר יכולים להפוך “ידועים בציבור”. מחד, המערכת המשפטית הישראלית מאפשרת שינויים במציאות והיא יכולה להתמודד עם האתגר הזה. מן הצד שני, לא ניתן להתעלם מאתגרים של הביטוח הלאומי. נדרשת שינוי מהותי בהתמודדות הגובה של הביטוח עם המציאות המשתנה.
התמודדות מעשית: דוגמאות מהחיים האמיתיים בהתמודדות עם ידועים בציבור
אחד האתגרים הגדולים של מערכת הביטוח הלאומי הוא התמודדות עם נושא של ידועים בציבור. במהלך השנים, נגישות המידע והשקיפות הציבורית השתנו באופן מכריע, והובילו למקרים בהם ידועים בציבור מתמודדים עם הסנדט של הביטוח הלאומי.
הדרך בה מערכת הביטוח הלאומי מתמודדת עם מקרים של ידועים בציבור נמשכה מטח, כאשר מדובר במקרים שבהם הידועים בציבור הם בעלי הכנסה גבוהה. במקרים אלו, הביטוח הלאומי מינהי מחויב לגבות את הסכום החובה, וזאת למרות הסדרים הלא תקתניים והאתגרים שמציגים לו.
מקרה בה ידוע ציבור מתמודד עם מערכת הביטוח הלאומי
אחת הדוגמאות הטובות עוסקת במשה פרץ, ידוע הציבור שלא הסתיר את כך שהוא שילם לדעתו סכום ביטוח לאומי גבוה ממדי. במקרה של פרץ, הביטוח הלאומי תוקף מקרה הוא שהגיש תביעה נגדו. פרץ, שגם הוא בעל כח ערעור, המיר את הקשב שהוא מקדל התקשורת לקרב לתמיכה בצדק התלונה שלו – סכם התביעה הוא שפגע בפעילות המקצועית שלו.
ההתמודדות בין הביטוח הלאומי לידוע הציבור משה פרץ היא דוגמה למידה שבה הגדרת “ידוע בציבור” יכולה להוביל למקרים של סיכסוך ולמקרים בהם הביטוח הלאומי נדרש לגבות סכומים גבוהים מידועי ציבור. הקיוום של שקיפות ונגישות מידע בציבור יכול לשמש כמנוגנון להתמודדות עם הבעיות הקיימות, שהנן מתמקדות בעיקר על האתגר המרכזי – גביית הסכום החובה מידועים בציבור.
בחלק זה של המאמר, נסכם את הדיון הרחב המתמקד ביחסו של הביטוח הלאומי לידועים בציבור. במהלך העבודה שלנו, מאמצנו לחקור את האתגרים המשפטיים, האתיים והחברתיים העומדים לנסיון של הביטוח הלאומי כאשר הוא נדרש להתמודד עם מקרי ידועים לציבור.
בדיקתנו הלקחה אותנו לאירועים מציאותיים וחוקים משפטיים השוליים את הנושא. במסקנותינו, אנו ממליצים על מספר שינויים פוטנציאליים המכילים את הפתרון לכמה מהאתגרים המוותרים.
אמנם היו חריגים מתשלומי הביטוח הלאומי שעוררו שאלות, עם זאת, אנו מאמינים כי המטרה של הביטוח הלאומי היא לשרת את כלל אזרחי מדינת ישראל, ללא קשר לכמות ההכנסה שלהם.
בשאיפה לתורת כללים המבוססים על צדק, שקיפות ואמונה משותפת, אנו מתווספים על מרכז הזיקה של העקרונות המרחיבים את הביטוח הלאומי כהגנה על כל אזרח, החל מהעשירים ביותר ועד לעוניים מתוך כלנו.
בעת נסיון להבנות מערכת שקופה, אפקטיבית, יעילה ואמינה, אנו חייבים לאתגר את המושגים הרחבים והכלליים של הביטוח הלאומי ולהוסיף סוגיות מסוימות שנוגעות לידועים בציבור. אנו מקווים שממצאי המחקר שלנו ישמשו את הביטוח הלאומי לשינויים והתקדמות בעתיד.